nr.31: November - December 2005

Il Jazz israeliano sale alla ribalta delle cronache quando alcuni musicisti approdano in Europa, come Gilad Atzmon, oppure negli USA, come Assif Tsahar; del resto sappiamo ben poco. Giunge benvenuto, dunque, questo lavoro che viene direttamente da Gerusalemme. Titolare è il contrabbassista Jean Claude Jones, attivo nella scena free del paese mediorientale. Jones si dimostra bassista solido e di buon livello (meno interessanti i suoi exploit con l'elettronica); usa spesso l'archetto (anche in funzione percussiva) e cerca con frequenza i registri estremi dello strumento e i suoni sporchi. Colpisce soprattutto la capacità dialogica e l'empatia che instaura con i partner (in particolare con il violoncello di Yuval Mesner). Per questo primo disco a proprio nome, sceglie la formula di duetti con diversi colleghi, alcuni dei quali abituali collaboratori. Diciassette tracce di varia lunghezza, quasi tutte improvvisate, nel solco di una pratica consolidata nell'avanguardia Jazz, nei cui clichè finisce qualche volta nell'incappare.

Translation:

Israelian Jazz comes up to our attention when some musicians reach Europe, like Gilad Atzmon, or the US, like Assif Tsahar; we know very little about the rest of Jazz music in Israel. We therefore welcome this work, directly coming from Jerusalem. The owner is double bassist Jean Claude Jones, active on the Free scene of the Middle-Eastern country. Jones shows to be solid and of good level (less interesting his use of electronics); he often plays with the bow (even with a percussive function) and frequently explores the extreme parts of his instrument and dirty sounds. We are particularly hit by his capability to dialogue and by the empathy he is establishing with his partners (in particular with the cello of Yuval Mesner). On this first recording under his name, he choses the formula of duets with many collegues, some of which being his habitual contributors. Seventeen tracks of different lenght, almost all improvised according to the common practice of the Jazz Avant-garde, sometimes getting into some of its cliché.